Lidé jsou různÃ, o tom asi nenà tÅ™eba hovoÅ™it. VÄ›tÅ¡inou jsme vÅ¡ak souÄástà nÄ›jaké kultury, do které se zaÄleňujeme. OvÅ¡em co takovÃ, kteřà se do nà z nÄ›jakého důvodu zaÄlenit nemohou nebo nechtÄ›jÃ? JistÄ›, jedná se o menÅ¡iny, avÅ¡ak i ty majà právo být slyÅ¡et.
Â
Â
To je také důvod, proÄ je dnes dáván stále vÄ›tÅ¡Ã tlak na toleranci vůÄi tÄ›m, kteřà se od nás nÄ›jak odliÅ¡ujÃ, aÅ¥ už původem, barvou kůže, sexuálnà orientacà Äi ÄÃmkoliv jiným. Mnozà vÅ¡ak varujÃ, že je to cesta do pekel.
Â
Jejich hlavnà námitkou je, že se koneckonců jedná o naÅ¡i kulturu a tradice, a nemÄ›li bychom se jich vzdávat jen kvůli tomu, že je s tÃm pár lidà nespokojeno. Bojà se, že dÃky tomu naÅ¡e dÄ›ti na své koÅ™eny zapomenou, a pÅ™ijmou mÃsto toho ty cizà hodnoty, zvláštÄ› takové, které jsou Å¡patné.
Â
Â
To je vÅ¡ak nepodložená obava. Koneckonců, úkolem Å¡koly je vystavit dÃtÄ› co nejvÃce podnÄ›tům, aby si následnÄ› dokázalo vybrat, který z nich je pro nÄ›j ten pravý a naÅ¡lo své mÃsto v životÄ›. A toho rozhodnÄ› nedosáhneme tÃm, že budeme minoritnà skupiny nejen ignorovat, ale Äasto také odstrkovat.
Â
Málokdo si uvÄ›domuje, že to, co lidé z tÄ›chto skupin chtÄ›jÃ, je pouze mÃt stejná práva jako vÅ¡ichni ostatnÃ. To pÅ™ece nenà tolik, nebo ano? ÄŒlovÄ›k by si myslel, že jsme se již vzdálili dobÄ›, kdy napÅ™Ãklad Äernà lidé museli sedÄ›t v jiné Äásti autobusu, ovÅ¡em zdá se, že se po tom nÄ›kterým lidem stýská.
Â
SamozÅ™ejmÄ› je pravdou, že to sebou pÅ™inášà problémy. V naÅ¡Ã zemi je typickým pÅ™Ãkladem inkluze. Jejà zámÄ›r byl jistÄ› dobrý, avÅ¡ak výsledky rozhodnÄ› nejsou takové, v jaké bychom doufali. To vÅ¡ak nenà vina tÄ›ch dÄ›tÃ, ani jejich rasy, nýbrž prostÅ™edÃ, ve kterém vyrůstajà a výchovy, které se jim dostalo od rodiÄů. A snaha zmÄ›nit tyto faktory je skuteÄnÄ› bÄ›hem na velmi, velmi dlouhou traÅ¥, zvláštÄ› když tito rodiÄe nespolupracujà a nechtÄ›jà se zmÄ›nit. A dokud se nevyÅ™eÅ¡Ã tento problém, inkluze bude fungovat skuteÄnÄ› jen málokdy.